Kişinin yaşadığı maşer zarfında değeri olan , kapasite, davranış ve vesair davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tüyöneten.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanların davranışlarında belirli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; bireyin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değmaslahatme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok teşhismı gestaltlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin yalnızçlarına münasip ) değmaslahatme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakılırsa;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, bireyin davranışlarının matlup yönde değmaslahattirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değmaslahatme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç taban öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı tam kültürler bağırsakin birdır. Fakatçların içeriği ve öğrenme bağırsakin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakılırsa değmaslahatebilir, fakat sürecin doğbeyı değmaslahatmez.
Yetişek kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince biryoğun filozof ve eğitimci, eğitimin ne evetğuna dayalı farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçünlü teşhismı şudur: Yetişek, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değmaslahatikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın zarfında eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değmaslahatikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Yetişek, anatomi bağırsakin yaşam boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere münasip olabileceği üzere istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin maslahatletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere gelişigüzel de kabil. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, yetişek merkezleri üzere mekânlarda verilen yetişek formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Yani yetişek sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek yürütmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda evet da kurumlarda belirli bir tasar ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise kendi kendine gelişen hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki can bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir model olarak ele kırmızıındığında ise yetişek sisteminin üç taban ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Mebde; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Süreç; meslek zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, izin, imtihan özları üzere matlup davranış değmaslahatiklikleridir.